Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2017

«Πάγωσε» εγκύκλιος Σπίρτζη για μεγάλες εκπτώσεις στα έργα.


Τα... πόδια τους πυροβολούν οι κατασκευαστές, οι εργοληπτικές οργανώσεις και οι μελετητές, ζητώντας από το υπουργείο Υποδομών να αποσύρει σχέδιο εγκυκλίου που σκοπεύει να αναχαιτίσει τις μεγάλες εκπτώσεις στα έργα.

Την ώρα που ο κλάδος αντιμετωπίζει μία από τις μεγαλύτερες κρίσεις και τα έργα βγαίνουν με το σταγονόμετρο, εκπτώσεις άνω του 55%-60% τείνουν να γίνουν κανόνας, όχι μόνο από τις μικρές και μεσαίες τεχνικές εταιρείες, αλλά πλέον και από τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα υπήρξε πρόσφατα ο διαγωνισμός για την ανάληψη του έργου ανάπλασης στο Φαληρικό όρμο, όπου σε μία σύμβαση με οκτώ υποψηφίους, η Άκτωρ ΑΤΕ κατέθεσε προσφορά 53,54%.

Το υπουργείο κατανοώντας τις δυσμενείς επιπτώσεις που συνεπάγεται αυτή η τακτική στους κανόνες του υγιούς ανταγωνισμού, στο κόστος διαχείρισης αλλά και στην απώλεια πόρων δέχτηκε να «παγώσει» προσωρινά σχέδιο εγκυκλίου που επιχειρεί να επιβάλλει νέους κανόνες στην αγορά, προκειμένου να ακούσει τις απόψεις του τεχνικού κόσμου. Στην απόφαση αυτή οδήγησαν επίσης οι πιέσεις που ασκούνται από μερίδα εργολάβων που ζητούν να μπει τάξη στην αγορά, αλλά και λόγω της ευρωπαϊκής πρακτικής που απαιτεί την αιτιολόγηση των ιδιαίτερα χαμηλών εκπτώσεων. Η εγκύκλιος συντάχθηκε ενόψει της εφαρμογής του νέου νόμου 4412/2016 για τις δημόσιες συμβάσεις και την έκδοση των σχετικών εγκυκλίων.

Το Τεχνικό Επιμελητήριο και καθολικά η αγορά των κατασκευών (ΤΕΕ, ΣΤΕΑΤ, ΠΕΔΜΕΔΕ, ΠΕΣΕΔΕ, ΣΥΝΓΕΜΕ, ΣΜΕΔΕΚΕΜ, ΣΕΓΜ, ΣΑΤΕ και ΣΜΥΕ – ΔΥΠ), με επιστολή τους προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, τον Πρόεδρο του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων Αντώνη Κοτσώνη και τον Γενικό Γραμματέα Υποδομών, Γιώργο Δέδε, ζητούν να ξεκινήσει διάλογος και να αποσυρθούν οι προβλέψεις του υπουργείου.

Αν και ο κλάδος παραδέχεται ότι «η συνεχής μείωση της εγχώριας ζήτησης συμβάσεων έργων και μελετών έχει οδηγήσει στη γενίκευση και παγίωση του φαινομένου και έχει δημιουργήσει απαράδεκτες συνθήκες νόθευσης του ανταγωνισμού στην αγορά», ωστόσο τάσσονται κατά της εφαρμογής της αιτιολόγησης των χαμηλών εκπτώσεων, ζητώντας να υιοθετηθεί η βασική και απαρέγκλιτη αρχή της μη αποδοχής προσφορών κάτω του κόστους.

Το υπουργείο αντιτείνει ότι «η έλλειψη συνολικού Ενιαίου Κανονισμού Αναλυτικών και Περιγραφικών Τιμολογίων, με το οποίο καθορίζεται το πραγματικό κόστος των έργων, η θέσπιση κριτηρίων μιας προσφοράς ως ασυνήθιστα χαμηλής είναι προβληματική. Για το λόγο αυτό κρίθηκε ότι το μέσο κόστος της σύμβασης μπορεί να προσεγγιστεί με το μέσο όρο των προσφορών και συνεπώς κριτήριο για το χαρακτηρισμό μιας προσφοράς ως ασυνήθιστα χαμηλής θεωρήθηκε ένα περιθώριο από το αυτό το μέσο όρο. Στην περίπτωση που υπάρχει μεγαλύτερος αριθμός προσφορών (8 και άνω) ο μέσος όρος αντικαθίσταται από τον προσφερόμενο μέσο όρο προς αποφυγή ακραίων τιμών και συμπεριφορών». Με βάση τα όσα ορίζει η εγκύκλιος, σε περίπτωση αιτιολόγησης οι αναθέτουσες αρχές απαιτούν από τις εταιρείες να εξηγήσουν την τιμή ή το κόστος εντός αποκλειστικής προθεσμίας 10 ημερών από την κοινοποίηση της σχετικής πρόσκλησης.

Οι εταιρείες του κλάδου πάντως αντιδρούν, καθώς φοβούνται...την υποκειμενικότητα της αξιολόγησης από τις Επιτροπές Αξιολόγησης, οι οποίες είναι αλήθεια ότι δεν φημίζονται για το αδιάβλητο και το αξιοκρατικό μιας διαγωνιστικής διαδικασίας. Επί του παρόντος η υπόθεση δεν έχει κλείσει μολονότι το υπουργείο δέχεται μεγάλες πιέσεις να μην προχωρήσει στην υπογραφή του σχεδίου.


Συντάκτης: Μαριάννα Τζάννε
Πηγή: newmoney.gr